"Al Condominni" poesia brillante in dialetto parmigiano di Bruno Pedraneschi,letta da Enrico Maletti

Estratto di un minuto del doppiaggio in dialetto parmigiano, realizzato nell'estate del 1996, tratto dal film "Ombre rosse" (1939) di John Ford. La voce di Ringo (John Wayne) è di Enrico Maletti


PARMAINDIALETTO Tv


Tgnèmmos vìsst
Al salùt pramzàn äd parmaindialetto.blogspot.com

“Parmaindialetto” è nato il 31 luglio del 2004. Quest’anno compie 16 anni

“Parmaindialetto” l’é nasù al 31 lùjj dal 2004. St’an’ al compìssa 16 an’

Per comunicare con "Parmaindialetto" e-mail parmaindialetto@gmail.com

L’ UNICA SEDE DI “Parmaindialetto” SI TROVA A PARMA ED E' STATO IDEATO DALLA FAMIGLIA MALETTI DI “PÄRMA”.







domenica 7 marzo 2010

L’8 marzo ricordo di Enrichetta Cabassa a 65 anni dalla morte


(Testo blu in Italiano)
(Partigiana “Silvia” 1916 – 1945)

Enrichetta Cabassa (Partigiana “Silvia”), dalla madre Antonietta e dai fratelli Pierino, Eugenio e Emilio veniva chiamata con il nome di Rina. Ha cominciato a lavorare come sarta da Passerini, poi da Giovanni Cordani dove ha iniziato la sua attività cospirativa presso la sartoria in borgo del Carbone che fu centro d’azione contro il regime fascista.

Il titolare Giovanni Cordani, trasformò il laboratorio di sartoria in un centro di smistamento della stampa antifascista; vi si ritrovavano Bruno Longhi, Bruno Tanzi, Piero Campanini. L’ attività della Cabassa, era quella di portare dei documenti da una parte all’altra, portare da mangiare ai Partigiani che venivano giù dalla montagna, e i soldi che li faceva a rotoli e poi li consegnava ai Partigiani.

Più volte è stata incaricata per la consegna di documenti che teneva in una borsa a doppio fondo. Dovendo Laura Polizzi abbandonare la Città, perché esposta alla cattura, la Cabassa, che aveva il marito disperso in guerra, la sostituì nei pericolosi compiti di staffetta del Comando Piazza. Fu anche staffetta per la delegazione del Comando Nord-Emilia, operando a fianco di Ines Bedeschi, a contatto con Emilio Boni e altri dirigenti. Nel febbraio del 1945 fu inviata in montagna nelle formazioni Partigiane. Militò nella 143° Brigata Garibaldi “Aldo”. Morì a Palanzano in seguito allo scoppio di un ordigno.

Il comunicato della morte diceva così.
CORPO VOLONTARI DELLA LIBERTÀ
143° BRIGATA GARIBALDI “ALDO”
NUCLEO DI POLIZIA DI PALANZANO.
8 marzo 1945

Oggetto: Esplosione di ordigno nel locale adibito ad ufficio del Comando Raggruppamento della Montagna.

A seguito del messaggio odierno circa l’incidente avvenuto nel locale segnato all’oggetto, hanno trovatola morte i Patrioti: SILVIA, LUPO, MARCO, Commissario del I° Btg. Montagna, ed il civile BORASCHI ROMANO, classe 1927, di Palanzano.
Dai primi accertamenti eseguiti per stabilire le cause e le responsabilità del fatto è risultato che il giorno 5 andante il Commissario RIBELLE, già appartenente al distaccamento “Tribunale” di stanza a Trefiumi di Monchio delle Corti, ha consegnato a MARCO in Palanzano nell’ufficio Raggruppamento Montagna una bomba “Ballerina” di tipo inglese. Il MARCO avuta la bomba si suppone l’abbia deposta all’interno di un cassetto del bancone a sportelli già esistente nel locale adibito a Comando.

Oggi 8 marzo 1945 il Patriota ROMEO Commissario del Comando Raggruppamento, vedendo che i cassetti del bancone non funzionavano nell’apertura a causa del gonfiamento del legno del bancone stesso, decise di chiamare un falegname per le riparazioni del caso. Alle ore 10,30 il falegname Boraschi Romano, iniziò il lavoro. Probabilmente il falegname lavorando attorno ai cassetti, abbia urtato l’ordigno provocando l’esplosione. Il Patriota ROMEO, unico testimone oculare, rimasto illeso, afferma di non aver veduto nessun esplosivo in ufficio né sui tavoli né in mano ai presenti, mentre il Patriota MAMO afferma che il MARCO quando ricevette la “Ballerina “ dal Patriota RIBELLE, la depose in un cassetto del bancone.

Il Patriota BIONDO piegava un paracadute e tutto ad un tratto, dopo aver visto una fiammata, si trovò in mezzo alle macerie dell’ufficio in parte crollato. Il BIONDO afferma che era a conoscenza dell’esistenza di una bomba tipo “Ballerina” in un cassetto del banco avendola veduta la stessa mattina mentre nei cassetti cercava una busta. Il Patriota WILLY Comandante il I° Battaglione Montagna asserisce che esso era appena entrato nell’ufficio quando vide una fiamma ed anche lui si trovò sbalzato in mezzo le macerie.

Il Patriota BREDA Comandante del Raggruppamento afferma nel modo più assoluto che non era a conoscenza dell’esistenza della bomba in detto sito ed esclude che nessuna altra qualità di esplosivo si trovava nel locale ad eccezione fatta di un sacchetto di munizioni “Bren” rimasto inesploso. La proprietaria dello stabile ove si trovava l’ufficio, è Bresciani Teresa in Montali, di Monchio delle Corti ed il locale era affittato alla Cassa di Risparmio di Parma.
(A cura di Enzo Terenzani e Enrico Maletti)


(Testo giallo dialetto Parmigiano)
L’ 8 äd märs ricòrd d’Enrichetta Cabassa a 65 àni dala mòrta
(Partigiàna “Silvia” 1916 – 1945)

Enrichetta Cabassa (Partigiana “Silvia”) so mädra Antonietta e i so fradéj Pierino Eugenio e Emilio i l’a ciamävon Rina. L’ha cominciè a lavorär cme sartòra da Passerini, po da Giovanni Cordani indò l’ha comincè la so ativitè äd congiùra in-t-la botéga da sartớr in bớrogh dal Carbớn ch’lé stè céntor d’asjớn cớntra al regìmm fasìssta.

Al titolär Giovanni Cordani, l’ha trasformè al laboratòri in-t-un céntor äd smistamént ädla stàmpa antifasìssta; a s’ catäva Bruno Longhi, Bruno Tanzi, Piero Campanini.
L’ ativitè ädla Cabassa, l’éra còlla äd portär di documént da ‘na pärta a l’ältra, portär da magnär ai Partigjàn ch’ i gnävon zò dala montàgna, e i sòld ch’ la j’ a fäva su a ròtol e po la j’ a consegnäva ai Partigjàn.

Pù vòlti l’é städa incaricäda par la consìggna äd documént ch’ la tgnäva in-t-na bớrsa a dòppi fớnd. Cuànd Laura Polizzi l’ha lasè la Citè, p’r al perìccol d’ésor caturäda, la Cabassa, ch’l’ ha gäva al marì strajè in guéra, la tòt al so pòst in-t-i pericolòs cớmpit äd stafètta dal Cmànd Pjàsa. L’è städa ànca stafètta par la delegasjớn dal Cmànd Nord-Emìlja, operànd a fjanch d’ Ines Bedeschi, a contàt con Emilio Boni e ätor dirigént. In-t-al farvär dal 1945 l’è städa mandäda in montàgna in-t-il formasjớn Partigjàni. L’ha fàt pärta ädla 143° Brigäta Garibäldi “Aldo”.
L’è morta a Palansàn p’r al scòpi äd ‘na bớmba.

Al comunicät ädla mòrta al dzäva acsì.
CÓRP VOLONTÄRI ÄDLA LIBARTÈ
143° BRIGÄTA GARIBÄLDI “ALDO”
NUCLEO ÄD POLISÌA ÄD PALANSÀN.
8 märs 1945
Ogét: Scòpi d’ ordìggn in-t-al locäl drovè cme ofìssi dal Cmànd Ragrupamént ädla Montàgna.

A ségvit dal mesàg’ d’ incớ par l’incidént in-t-al locäl segnè a l’ogétt, j’ an catè la mòrta i Patarjòt: SILVIA, LUPO, MARCO, Comisäri dal I° Btg. Montàgna, e al civìl BORASCHI ROMANO, clàsa 1927, äd Palansàn.
Dai prìmm acertamént fàt par stabilìr la càzva e la responsabilitè dal fàt è risultè che al gjớron 5 al Comisäri RIBELLE, zà apartenént al Distacamént “Tribunäl” äd stànsa a Trefjùmm äd Mớnc’, l’ ha consgnè a MARCO in Palansàn in-t-l’ ofìssi äd Ragrupamént Montàgna ‘na bớmba “Balarén’na” äd tipo inglés. Al MARCO probabilmént l’ a mìss la bớmba in-t-un casètt dal bancớn a sportéj zà ezistént in-t-al locäl drovè dal Cmànd.
Incớ 8 märz 1945 al Patarjòt ROMEO Comisäri dal Cmänd Ragrupamént, vìsst che i casètt dal bancớn in funsionävon mìga in-t-l’arvìrja a càzva dal gonfjamént dal lèggn dal bancớn stés, l’ha decìz äd ciamär un maringớn p’r il riparasjớn dal cäz. Alj ớri 10,30 al maringớn Boraschi Romano, l’ha comincè al lavớr. L’é probàbil che al maringớn lavorànd intớrna ai casètt, l’àbja urtè la bomba e provochè al scòpi.
Al Patarjòt ROMEO, ùnich testimònni oculär, restè inléz, l’ha dìtt d’avér vìsst nisớn esplozìv in-t-l’ ofìssi né insìmma ai tävol né in man ai prezént, invéci al Patarjòt MAMO l’ha dìtt che MARCO cuànd l’ha ricevù la bomba “Balarén’na “ dal Patarjòta RIBELLE, al la mìssa in-t-un casètt dal bancớn.

Al Patarjòta BIONDO, tutt in-t-un nomént, dòpo aver vìsst ‘na fiamäda, al s’è catè in méza al macéri ädl’ofìssi in pärta distrùtt. Al BIONDO l’ha dìtt ch’ l’ éra a conosénsa ädl’ezisténsa äd ‘na bòmba tipo “Balarén’na” in-t-un casètt dal banc’, vìssta a la matén’na intànt ch’al sarcäva ‘na busta in-t-un casètt. Al Patarjòta WILLY Cmandànt dal I° Bataljớn Montàgna l’ha dìtt ch’léra apén’na entrè in ofìssi cuànd l’ha vìsst ‘na fjàma e ànca lu al s’è catè in méza al macérj.

Al Patarjòta BREDA Cmandànt dal Ragrupamént l’ha dìtt d’ésor mìga a conosénsa äd l’esisténsa äd ‘na bomba in-t-la manéra pu asolùta, in-t-l’ ofìssi e l’esclùda che nisun’ ältra cualitè d’ esplozìv al s’ catäva in-t-al locäl a ecesjớn fàta d’ un sachètt äd munisjớn “Bren” restè inesplòs. La proprjetäria dal stàbil indớ gh’éra l’ofìssi, l’è Bresciani Teresa in Montali, äd Mớnc’ dìll Cớrti e al locäl l’éra afitè ala Casa äd Rispärmi äd Pärma.
(A cura di Enzo Terenzani e Enrico Maletti)
(Nella Foto Enrichetta Cabassa)


Nessun commento: